Zijn er zonnepanelen die geschikt zijn om als dak of als buitenmuur te gebruiken?

Dan krijg je geen dubbele lagen meer waartussen allerlei vuil en vocht komt te zitten. Bovendien ziet het er dan superstrak uit.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoiets als op het plaatje (maar dan zonder varken!)

Picture for question
Poet
9 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Bij mijn weten bestaan dat soort panelen nog niet. Het probleem met de huidige zonnepanelen is dat ze rondom lekken. De panelen liggen zijdelings een stukje van elkaar af, omdat daar de boutjes van de bevestigingsklemmen tussen moeten. Gezien van boven naar beneden liggen de panelen wel tegen elkaar, maar ook dat is niet waterdicht. Het komt er op neer dat al het water dat op een paneel valt via die spleet doorsijpelt naar de onderliggende constructie.

Je zult dus iets speciaals moeten verzinnen, bijvoorbeeld de horizontale naden dicht kitten (dus a.h.w. met kit de panelen aan elkaar lijmen tijdens de montage) en de verticale naden afdekken met een U-profiel. Dakpansgewijs over elkaar leggen zou ook kunnen, maar afgezien van het geknutsel dat dat vergt, verlies je een gedeelte van de capaciteit van de panelen. Let wel: 1 beschaduwd paneel verlaagt ook de capaciteit van alle andere panelen. Ik heb bij mijn eigen panelen (staan vrij in het veld) de horizontale naden afgeplakt met aluminium tape, zodat ik de ruimte daaronder kan gebruiken om wat tuinspullen onder te zetten.

De oplossing uit de link van Jackd is niet waterdicht, het is alleen een mogelijkheid om de panelen in hetzelfde vlak als de dakpannen te kunnen leggen, dus puur esthetisch. De panelen vervangen de dakpannen daar niet: er worden een soort kunststof dakpannen aangebracht onder de panelen. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=7LCuCJerkcI

Ik sluit niet uit dat in de toekomst panelen ontwikkeld worden die wel kunnen wat u voor ogen staat. Het is eigenlijk alleen een kwestie van wat slimmere randprofielen bedenken, die de randen van een naast- en onderliggend paneel overlappen.

Zonnepanelen als muurbekleding kan en wordt wel eens toegepast (voorbeeld: http://tinyurl.com/mj4x8do ) , maar de opbrengst is dan niet optimaal. Voor Nederland geeft een hoek van ca. 35gr t.o.v. het grondvlak het hoogste rendement (http://tinyurl.com/ngu5vgy )

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, de link naar het voorbeeld plaatje muurbekleding werkt niet. Hier een nieuwe poging: http://tinyurl.com/qcyeh8c
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wel als vervanging voor dakpannen,
onder de dakpannen of panelen zitten meerdere lagen (o.a. hout, isolatie en balken) die samen het dak maken.

Als muurbekleding kan ook, maar beetje zonde omdat de zon dan onder een hoek invalt en dat is niet rendabel.
Als dragende muur kan het niet. (hoewel bijna alles kan als je genoeg geld hebt)